Hüse Károly - Szakadnak az ejtőernyők
1956 júniusa volt. A hajdúszoboszlói sportrepülőtér mozgalmas napjait a megye ejtőernyős sportolóinak gyakorlása töltötte be. Az ejtőernyős tábor edzője - Sztankó László - a magyar ejtőernyőzés élvonalába tartozott és nagy szakértelemmel, hozzáértéssel tanított bennünket az akkor kialakuló zuhanási technikára. Mint most, akkor is csak az kapott nagyobb feladatot, aki az előzőt jól teljesítette. Több társammal ott kezdtünk megismerkedni az ejtőernyős sport magasabb követelményeivel. Nagyon szép és hasznos két hetet töltöttünk a hajdúszoboszlói sportrepülőtéren, kisebb-nagyobb izgalmakat éltünk át tanulás közben.
Egy nap így szólt hozzám az edzőm:
- Most vizsgázni fogsz előttem a levegőben. Ha sikerül, nagyobb feladatot kapsz.
Majd kiugrottam a bőrömből örömömben, hiszen én voltam a legfiatalabb a csapatban, és ez megtiszteltetés volt számomra. Arra gondoltam a nagy izgalomban, hogy sikerülni kell a vizsgának és akkor jöhet az 1500 méteres magasság 20 mp-es zuhanással, ami az előző 10 mp-es zuhanásoknak a duplája. Az volt a feladatom, hogy 1000 méteres magasságból kiugorva zuhanjak 10 mp-et, azaz 400 métert úgy, hogy közben ne forogjak a levegőben, hanem stabilan, hason fekvő testhelyzetben, arccal a föld felé tegyem meg ezt az útszakaszt. Felkészültem a vizsgafeladat végrehajtására. Az edző átnézte a felszerelésemet és vállon veregetett. Még egyszer felhívta a figyelmem a helyes gépelhagyásra, a kezek és a lábak helyes tartására. Közben odagurult a régi jó PO-2-es repülőgép, és beszálltam a hátsó ülésbe. A pilótaülésben Kotrás Gábor foglalt helyet, a neves sportrepülő, aki több vitorlázó versenyen győzedelmeskedett. Az „aranykezű" Gabi bácsi, akit mindenki szeretett a repülőtéren.
Megkaptuk az engedélyt a felszállásra, és én még visszatekintettem az edzőmre. Bíztatóan nézett rám, mögötte a társaim álltak, arcukon öröm és irigykedés látszott. Nagyon jó barátok voltak, örültünk egymás sikereinek és én - bevallom - nem bántam, hogy egy kicsit most irigykednek rám.
A motor teljes fordulatszáma előrendítette a repülőgépet és csakhamar felemelkedtünk. Minél magasabban jártunk, annál lassabban, méltóságteljesebben úsztak el alattunk a tájak: a jellegzetes szoboszlói szív alakú tó, mellette a gyógyfürdő medencéi. A motor egyenletesen működött és én a hátsó fülkében ülve - hátamon a régi PD-6 R/48-as ejtőernyővel - szívdobogva vártam, vajon hogy sikerül majd a légi vizsgám.
A motor fordulatszáma hirtelen lecsökkent. Rögtön eszembe villant: ez azt jelenti, hogy a gép elérte a magasságot és fel kell készülnöm az ugrásra. A tanult mozdulatokkal felálltam az ülésre, amelyen addig ültem, majd kiléptem az alsó szárnytőre. Miközben a kabin szélébe kapaszkodtam, a másik lábam is átemeltem a kabin peremén és máris kint álltam a szárnyon. Jó erősen fogódzkodtam, mert 1000 méter magasban voltunk és 90 km/óra volt a repülőgép sebessége.
Gabi bácsi az alattunk levő repülőteret figyelte, feltartotta a kezét. Rám mosolygott és intett, hogy ugorjak. Egy pillanatra az edzőm jelent meg lelki szemem előtt: távcsővel a kezében izgatottan kémlelt a magasba. Tudtam, hogy ez így van ott lent valahol a földön. Egy kicsit lámpalázas voltam, mint a színész, aki először lép színpadra. Belevetettem magam a mélységbe. Alattam a táj mint egy óriási terepasztal terült el, de én akkor már csak a feladat végrehajtására figyeltem. Felvettem a stabil testhelyzetet és a kezem-lábam segítségével igyekeztem azt megtartani, miközben számoltam a másodperceket. Orkánszerűen tombolt körülöttem a levegő: 160 km-es sebességgel száguldottam a föld felé. Alattam a tereptárgyak rohamosan, szemmel láthatóan nőttek, és én tartottam a stabil testhelyzetet. A tizedik másodpercben megfogtam az ejtőernyő kioldó gyűrűjét és megrántottam. A következő pillanatban éreztem a jól ismert rántást, és az ejtőernyő gombája szétterült felettem. Az eszeveszett száguldást kellemesen lebegő, csendes mozgás váltotta fel.
Ebben a lebegésben a levegő lágyan simogatta az arcom, idegfeszültségem feloldódott. Olyan boldogságot éreztem, amit csak ejtőernyősök érezhetnek, ha a feladat sikerült. Figyeltem a tájat és az ejtőernyőmet úgy irányítottam, hogy az edzőm és a társaim közelében érjek földet. Hosszúnak tűnt az ereszkedés, minél hamarabb szerettem volna már hallani az edző véleményét. Odahuppantam a csoport elé és jelentettem edzőmnek, hogy a megszabott feladatot végrehajtottam. Ő derűsen csak any-nyit mondott: „Felsőbb osztályba léphetsz!". Örültem és velem örültek a többiek is, akik ezután tanácsokat kértek tőlem, mit hogyan csináljanak. Szívesen segítettem őket mindenben. A felsőbb osztályban nagyobbak a követelmények, hosszabb a szabadeséssel megtett út, nagyobb a sebesség. Ez volt az én következő feladatom. Gyakoroltam a másodpercek számolását és a testtartást felszállás előtt. Elfoglaltam a helyem a PO-2-es hátsó ülésén és felszálltunk. Emelkedés közben arra gondoltam, hogy nem szabad szégyent vallani, ezt a nehezebb feladatot is hibátlanul kell végrehajtani. A gép elérte az 1500 méteres magasságot, a motor fordulatszámának csökkentése után kimásztam a szárnyra. Most minden jóval kisebbnek tűnt lent a földön: a házak, a gyógyfürdő és a szív alakú tó. A pilóta jelzésére elhagytam a gépet és megkezdtem az első 20 mp-es, közel 1000 m-es szabadesést.
A 12. másodpercben elértem a legnagyobb sebességet, amit ebből a magasságból el lehet érni. A levegő olyan kemény volt, hogy éreztem a végtagjaimnak való támaszkodást, amivel az esést irányítjuk. A szabadesés hátralevő része nagyon hosszúnak tűnt. Azóta már rég ejtőernyős oktató vagyok, de a saját magam és a növendékeim tapasztalatából tudom, hogy az első ilyen magasságból végzett ejtőernyős ugrás zuhanási idejét - mivel olyan nagy a sebesség és olyan hosszúnak tűnik - bírni kell idegekkel. A gyengébb idegzetű ejtőernyősök nem is várják meg, amíg a 20 mp eltelik, hanem előbb nyitják ki ejtőernyőjüket. Ilyen növendékem volt is jó néhány, de mondhatom, közülük nem is lett jó ejtőernyős egy sem.
A zuhanási idő elteltével megfogtam a kioldógyűrűt és megrántottam. A következő pillanatban erős rántást éreztem, keményebbet, mint az előző ugrásaimnál. Felnéztem az ejtőernyő kupolájára, hogy ellenőrizzem a helyes kinyílást és látom, hogy ejtőernyőm szétszakadt. Három nagy rés tátongott rajta. Éreztem, hogy most gyorsabban zuhanok, mint máskor. Így, ezzel az ejtőernyővel a földetérés veszélyes - döbbentem rá. A tanultak szerint kinyitottam a mentőernyőt, s rögtön arra gondoltam, mit szól majd az edzőm az esethez. Nem szólt semmit, csak annyit mondott, hogy hajtsak be egy másikat és folytassam tovább a tanulást. Az elszakadt ejtőernyő helyett másikat kaptam.
A következő feladat végrehajtása közben ismét elszakadt az ejtőernyőm. Nagyon kellemetlen volt számomra, mert a társaim már furcsán néztek rám. Az edzőm meg csak ezt mondta: - „Nem baj Károly, vegyél fel másikat és gyakorolj tovább!" Igen ám, de ezen a héten kilenc ejtőernyő szakadt el egymás után ugrásaim során. Most már bosszankodtam nagyon, mert csak az én ejtőernyőim szakadtak el, egyik jobban, mint a másik. Már egészen megszoktam, hogy a mentőernyővel ereszkedjek le. A társaim meg csak példálóztak: „Biztosan nem jól hajtogatja az ernyőt, nem elég gondosan." De én éreztem, hogy mindent jól csinálok és mégis! Nem tudtam, mi lehet az oka!? Az edzőm meg csak mindig azt hajtogatta: „Vegyél egy másikat és ugorj újra!" Igen ám, de kifogyott a készlet és már nem volt mivel ugranom. Bosszantott a dolog, s főleg az, hogy társaimnak nem tudtam megmagyarázni, miért szakadnak el az ernyőim. Mit volt mit tenni, elhatároztam: kölcsönkérem egyik társamtól az ernyőjét, hogy én is ugorhassak az utolsó ugrási napon.
Amikor egyik társam - Kelemen Jóska - aznapi ugrását befejezte, így szóltam hozzá: -„Józsikám! Add kölcsön az ejtőernyődet!" Szívesen odaadta, sőt még meg is jegyezte epésen, majd együtt hajtogatjuk és akkor biztosan nem szakad el. Mert ő is azt hitte, mint sokan a többiek közül, hogy rosszul hajtogatom az ejtőernyőt. Nem bántam én, csak ugorhassak.
Szépen hajtogattuk az ejtőernyőt és besorolhattam újra az ugráshoz. A felkészülés után odagurult a gép a startvonalra és beszálltam. Emelkedés közben arra gondoltam, hogy érthetetlen számomra az ejtőernyők szakadása. Miután senki nem talált rá elfogadható magyarázatot, a társaim körében az a hiedelem terjedt el, hogy nem jól hajtogatom az ejtőernyőt. Az edző előtt ezt nem merték mondani, mert az ő ellenőrzése mellett hajtogattunk mindannyian. Az edző viszont sohasem szólt, ha elszakadt az ernyőm, csak azt mondta: „Hajts be újat!". A csoportból viszont csak én ugrottam 1500 méterről, a többiek csak 1000-ről. Vegyes érzelmekkel ültem a repülőgép hátsó ülésén. Ha most nem szakad el az ejtőernyőm, akkor rajtam marad a rossz hajtogató híre, és hallgathatom a fiúkat: - „Na látod, ezt a Józsival hajtogattad!" Ha elszakad, akkor viszont újra veszélyes helyzetbe kerülök és szükség lesz a tartalék ejtőernyő kinyitására. Beigazolódik ugyan, hogy az eddigiek folyamán jól hajtogattam, de az ejtőernyők elszakadásának rejtélye még nem oldódik meg!
A gép közben elérte az ugrási magasságot, kimásztam a szárnyra és a pilóta jelzésére elhagytam a repülőgépet. A zuhanás folyamán is egyre az járt eszemben: elszakad - nem szakad. Suhogott körülöttem a levegő, lobogott rajtam az ejtőernyős ruha, a táj tereptárgyai egyre nőttek alattam, és a zuhanási idő elteltével szorongó érzéssel rántottam meg az ejtőernyő kioldó-gyűrűjét. A következő pillanatban erős rántást éreztem és hallottam a kilobbanó ejtőernyő csattanását. Felnéztem a kupolára és még gondolkodni sem volt időm, ösztönszerűen máris dobtam ki a mentőernyőt. Amikor kinyílott, újra eszembe villant, hogy vajon miért szakadt el az ejtőernyő. Egy kicsit még örültem is, hisz ezt az ejtőernyőt együtt hajtogattam társammal, tehát nem a hajtogatással van a baj. A földetérés után szemlesütve mentem az edzőmhöz és halkan jelentettem, hogy végrehajtottam a feladatot, de az ejtőernyőm ismét elszakadt. Társaim is odasereglettek.
- Laci bácsi - mondtam az edzőmnek el sem mondhatom, mennyire szégyellem már... Csak én szaggatom az ejtőernyőket... Pedig úgy érzem, mindent jól csinálok... És mégis... Valami elkerüli a figyelmemet. Bárcsak tudnám, hogy mi, igyekeznék kijavítani a hibát.
Az edző látta, mennyire letört az eset és megveregette a vállam.
- Ne búsulj, Karesz - mondta. - Te mindent jól csináltál és megdicsérlek a kitartásodért és a szorgalmadért. Sokat tanultál és én csak azt tudom mondani, hogy így tovább és leszel te még a stílusugrás „magyar bajnoka". Az ejtőernyő szakadásokról pedig nem tehetsz. Eleinte én sem tudtam, mi lehet az oka, de később rájöttem és tökéletesen megbizonyosodtam róla. Először azt hittem, a véletlen műve volt, de amikor már a negyedik is elszakadt, akkor figyelni kezdtem, hogy nincs-e valami rendellenesség a nyitásodnál a testtartásoddal. De soha a legcsekélyebb hibát se tapasztaltam. Tehát más volt az oka. Aztán meggyőződtem arról, amit addig csak sejtettem. A társaid 1000 méterről ugrálnak, ezért sohasem érték el a 10 mp-es zuhanási idő alatt a legnagyobb sebességet, így az ejtőernyőjük nem volt úgy megterhelve.
Te viszont 1500 méterről minden esetben elérted a legnagyobb sebességet, és így az ejtőernyőd terhelése maximális volt. Ezek az öreg selyemkupolák ezt már nem bírták ki. Nem v¬led volt a baj, csak az ejtőernyőiddel...
Ezeket az elavult PD-6 R/48-as ejtőernyőket még abban évben kivonták a forgalomból, mert az országban másutt is történtek velük hasonló esetek.
Laci bácsinak pedig igaza volt: 1963-ban a stílusugrás magyar bajnoka voltam először és ezt követte még három magyar bajnoki cím.
Forrás: Selyemszárnyakon. Ismerkedés az ejtőernyőzéssel. (1969)